طبیعت مازندران زمستان 94

gdgw_814716218_116259.jpg

برف کیاسر

2d8z_421324267_45564.jpg

لنگر کیاسر

wq8d_421237563_52588.jpg

7fnp_814738119_123117.jpg

معرفی مکانهای جالب وزیبای ورکی

5c9r_421230147_56245.jpg

در این بخش میخواهیم یکی از بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری منطقه کلیجانرستاق ودودانگه ساری یعنی آبشار اوسوزن که در اطراف ورکی می باشد را به حضورتان معرفی نماییم

این آبشار که در دامنه اچو بلندترین قله منطقه واقع شده در واقع رود کوتاهی است که بر بستر سنگی کوه جاری است این رود در قطعه اول به طول تقریبی حدود 80الی 100متر با شیب تند حدود 60درصد میباشد وپهنای آن در طول مسیر به تناسب بین 5تا8متر است

آب پس از طی مسیر قطعه اول از یک آبشار واقعی به طول حدود 10متر به حوضچه بیضوی شکل پایین آن به ابعاد حدود 4*7متر فرو میریزد وپس از آن وارد قطعه دوم با همان بستر سنگی به طول حدود 20متر میشود که در نهایت وارد دره های پایین دست می شود

لازم به ذکر است اینکه آب اصلی اوسوزن از دره های ارتفاعات بالا دست تامین شده وپس از عبور از اوسوزن آب به ترتیب وارد دره د  او(de o)کلوچال..چاخونی دره .کرکومک دره وپس از آنهاوارد کمر بن دره.دره زیر پرتگاه کمر سر -میشود که در اینجا متاسفانه آب وفاظلاب روستای ورکی وارد آن شده وآن را از حالت آشامیدنیخارج میکند .

درکل آب اوسوزن در طول مسیر خود باهمه آبهای جاری منطقه از جمله مچبن دره مخلوط ووارد بز دره میشود که در تابستان آب زمینهای شالیزاری منطقه دره په را تامین میکند ودر نهایت پس از عبور از زیر جاده اسفالت سد شهید رجایی وارد رودخانه تجن می شود

نکته جالب اینجاست که آب در طول سال هیچوقت قطع نشده ودر کم آبترین حالت در تابستان به اندازه یه لوله یک اینچی یا به اندازه مچ یک دست در محل اوسوزن جاری است همچنین ذکر این نکته در اینجا ضروریست که در حال حاظر آب این آبشار دو سوم آب شرب مردم روستای ورکی را نیز تامین میکند

معروف است در گذشته دور ملاک مردم روستای ورکی برای زمان ظهر واقامه نماز .سوسوزدن نور خورشید از روی آب اوسوزن بوده که در روستا کاملا قابل رویت بوده چرا که محل این آبشار دقیقا رو به ورکی میباشد .در این خصوص باید گفت این مطلب استنباتی کاملا درست چرا که در طول روز به دلیل وجود درختان بلند دوطرف اوسوزن عملا آفتاب مایل قبل وبعد ظهر به کف آن نمیتابد اما در لحظه ای که آفتاب عمود بر اوسوزن میتابدانعکاس آن از ورکی پیداست که آن زمان دقیقا ظهر شرعی میباشد.

همچنین ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که دیدن انعکاس نوراوسوزن در ورکی با توجه به قوانین حاکم بر فیزیک نور بوده واگر چنانچه ارتفاع روستا ویا ارتفاع اوسوزن ومهمتر از این دو چنانچه زاویه شیب بستر سنگی آبشار متفاوت از آنچه که امروزه هست میبود مسلما سوسوزدت آب از ورکی قابل دیدن نبودواین را باید شاهکار مهندسی طبیعت دانست که بی اغراق قابل تحسین است.

از نکات قابل توجه دیگر در خصوص اوسوزن این است که محل آن روبه قبله مردم روستای ورکی میباشد که مرحوم استاد حاج مسلم محمدی که در اشعار خود به زیبایی از آن یاد میکند

ورکی خاک ره سرمه هاکنیم

شه چش ره دکشم تا جیلا بوینم

نال سر استامه اچو دیاره

اوسوزن ره قبله نما هاکنیم

لازم به ذکر است به دلیل صعب العبور بودن مکان آبشار.در دو طرف آن درختان بکر وبلند با شاخه های قطور وجود دارد که در فصل بهار وتابستان به دلیل برگهای فراوان آنها آب آبشار چندان از روستا قابل دیدن نیست علاوه بر آن در حال حاظر به دلیل کم آبی که بر روی سرچشمه این آبشار زیبا نیز اثر گذار بوده حجم آب کم شده که به طبع معرض آب جاری نیز نسبت به گذشته کمتر شده وهمین موضوع موجب پیشروی بوته ها ودرختچه ها به سمت وسط از دوطرف آبشار شده که این خود نیز بر پوشیده شدن بیشتر آبشار اثرگذار بوده است.

اما با همه تفاسیرفوق سوسوزدن آب آبشار اوسوزن در زمان ظهر همچنان در فصل زمستان ودرهوای آفتابی از روستای ورکی قابل دیدن میباشد.

با تشکر از آقای عمران مسلمی که اطلاعات مربوط به مشخصات آبشار را در اختیارمان قرار دادند.

در پایان امیدوارم پس از انتشار این متن ومعرفی بیشتر این اثر زیبای طبیعی در سایه عدم توجه معدودی از افراد وهمچنین برخی از سازمانهای دولتی شاهد تخریب آن نباشیم.

خواهشمندم در صورت بازدید وگردش در تمام نقاط طبیعت بکر ورکی واین آبشار منحصر به فرد وخاص با ریختن زباله چهره ای زشت وکریح از خود بجای نگذاریم .

بیایید مثل گذشتگانمان پاسدار واقعی این بهشت زیبا باشیم.

باکمال احترام 

منبع کانال تلگرام روستای ورکی وتشکر ویژهاز برادر عزیزمان محمود شعبانی وعمران مسلمی

شهید حافظی؛ آزاده شهیدی که بوی کربلا می‌داد + عکس

یکی از اسرای جنگ تحمیلی گفت: شهید بیژن حافظی آزاده شهیدی بود که در شب عاشورا به دلیل برپایی محفل عزای حسینی زیر شکنجه جان داد.

 

به گزارش واحد اطلاع رسانی پیام آزادگان، بار دیگر مردم شهر هزار سنگر، جامه عزا به تن پوشیده و پیکر فرزندی را در آغوش گرفتند که بعد ۳۵ سال به این شهرستان بازگشته است.

 

آزاده شهیدی که بوی کربلا می‌داد و با یاران عاشورایی خود رفته بود تا انتقام سیلی زهرا (س) بگیرد.

 

آستان امامزاده ابراهیم (ع) آمل شامگاه دوشنبه مملو از عاشقانی بود که بار دیگر برای تجدید عهد و میثاق با امام امت، شهدا و رهبر معظم انقلاب آمده بودند و تابوت شهید بیژن حافظی را به دوش داشتند.

 

شهیدی که به‌تازگی احراز هویت شده و از سرباز روح‌الله در لشکر ۳۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران در گرگان بود.

 

 

این شهید آزاده در سن ۲۰ سالگی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شده و در تاریخ سوم آبان‌ماه سال ۱۳۵۹ بین آبادان و ماهشهر توسط نیروهای بعثی به اسارت گرفته شد و در سال ۱۳۶۰ از سوی مسئولان کشور عراق اعلام شد که این شهید به همراه ۱۰ اسیر دیگر ایرانی از بند اسارت آزاد شدند در حالی که در دیار غربت به شهادت نائل شده بود.

 

یکی از همرزمان شهید در جمع مردم آمل گفت: شهید بیژن حافظی با سن کم خود علاوه به حضور در جنگ تن به تن با دشمن به مبارزه با افکار پلیدشان پرداخت.

 

فتح‌الله علی‌تبار که ۱۰ سال در بند اسارت نیروی بعثی عراق بود، افزود: این شهید در ایام عزاداری سالار شهیدان در بند اسارت دشمن به سر و سینه زد و با عزاداری در شب عاشورا به شهادت رسید.

 

وی تصریح کرد: شهادت شهید حافظی بر اثر جراحت نبود بلکه زیر شکنجه به دلیل برپایی محفل عزای سالار شهیدان و یاران باوفایش بود که در شکنجه‌گاه و اردوگاه انجام شد.

 

 

علی‌تبار با اشاره به اینکه باید امروزه مردم و نسل جوان ادامه‌دهنده راه شهدا باشند، گفت: باید در مورد شهادت شهیدان هشت سال دفاع مقدس بیشتر تحقیق شود تا از آنها الگوی مردانگی، شجاعت، شهامت، ولایت‌پذیری و مبارزه علیه باطل بگیریم.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: شهید حافظی برای عزاداری سومین امام شیعیان در شب عاشورا در اردوگاه شربت شهادت نوشید.

 

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان آمل نیز در این مراسم با اعلام اینکه این شهرستان یک هزار و ۴۰ شهید دارد، اظهار کرد: پیکر شهید حافظی در تفحص سال ۱۳۹۰ در محل شهادت این شهید پیدا شده و به‌عنوان شهید گمنام در بهشت زهرا (س) تهران تشییع و خاک‌سپاری شد.

 

احمد سیفیان با اعلام اینکه آزمایش‌های DNA عامل اصلی شناسایی شهید حافظی بود، یادآور شد: این مهم از سوی نمایندگی ولی‌فقیه ارتش جمهوری اسلامی برای کسب مجوزهای شرعی انجام شد و با موافقت شرعی انتقال پیکر به آمل انجام شد.

 

وی گفت: این شهید آزاده در راه برگزاری محفل عزای حسینی به شهادت رسید.

 

پیکر آزاده شهید آمل پس از وداع در آستان امامزاده ابراهیم (ع) به تکیه مشایی مکان مذهبی زادگاهش منتقل شده و در آنجا محفل عزاداری، نوحه‌سرایی و سینه‌زنی برگزار شد.

پرداخت سود سهام شرکت خودکفایی اقتصادی آزادگان

پرداخت سود سهام شرکت خودکفایی اقتصادی آزادگان

به گزارش واحد اطلاع رسانی پیام آزادگان ،طی گفتگویی که با واحد سود سهام شرکت خودکفایی انجام شد، واریز سود سهام آزادگان از ابتدای دی ماه آغاز گردیده است .

 

شرکت خودکفایی از پرداخت سود شرکت خودکفایی اقتصادی آزادگان خبر داد و گفت:از اول دی ماه طبق جدول زمانبدی شده سود به حساب سهامداران واریز می شود.

 

تاریخ واریز سودها به شرح ذیل می باشد:

 

 ۱ تا ۲۰۰۰ سهام از اول دی تا ده دیماه

 ۲۰۰۱ تا ۴۰۰۰سهام از ۱۱ تا ۲۰دی

۴۰۰۱ تا۶۰۰۰ سهام از  ۲۱ تا۳۰ دیماه

 ۶۰۰۱ تا ۸۰۰۰ از اول بهمن تا ده بهمن

و بالای ۸۰۰۰ تا سهام از  ۱۱ بهمن به بعد 

جوانان دیروز وپیر مردان امروز ورکی

50it_421307475_34806.jpg

یادشان بخیر گنجینه های ورکی

برادران وخواهران عزیز زندگی نامه واسم وفامیلی این عزیزان را چند سطر برای ما بنویسید

 

ca2m_421227016_34996.jpg

4jol_421228652_44104.jpg

68ed_814714944_108620.jpg

i1g8_816233003_101964.jpg

مشاور شاه سعودی:

کاری با ملت ایران خواهیم کرد که مثل ولگردها در خیابان های عربستان گدایی کنند

 

کشورهای حوزه خلیج[فارس]، ریه اقتصادی ایران هستند اما ما کاری با ملت ایران خواهیم کرد که در خیابان های عربستان مانند ولگردها گدایی کنند.

 

به گزارش واحد اطلاع رسانی پیام آزادگان، انور عشقی، مشاور شاه سعودی در گفتگو با شبکه تلویزیونی "المحور" مدعی شد: سپاه پاسداران، عامل آتش زدن سفارت عربستان در تهران بود همان طور که پیش از این، بر سر سفارت امریکا آن بلا را آوردند.
 
وی افزود: کشورهای حوزه خلیج [فارس]، ریه اقتصادی ایران هستند اما ما کاری با ملت ایران خواهیم کرد که در خیابان های عربستان مانند ولگردها گدایی کنند.
 
 
مرگ بر آل سعود

هیئت فرهنگی مذهبی آزادگان شهرستان فریدونکنار اطلاعیه مهمی را صادر کرد که به شرح ذیل می باشد.

 

 

به اطلاع کلیه بسیجیان و سربازان سپاه استان مازندران می رساند، طی هماهنگی مسئول هیئت فرهنگی مذهبی آزادگان شهرستان فریدونکنار با جناب سرهنگ دماوندی رئیس امور ایثارگران سپاه مازندران، کلیه بسیجیان و سربازان سپاه استان مازندران جهت برقراری حقوق و مزایای ماده ۱۹۰ به قسمت امور ایثارگران حوزه مقاومت سپاه پاسداران شهرستان خود برای تکمیل فرم  ج  از روز دوشنبه مورخه ۱۴ / ۱۰ / ۹۴  مراجعه نمایند .

آزاده ای که همسرش در را به رویش نگشود

بعد از اتمام حکم زندان عراقی ها ما را آزاد نکردند و ما را با اسیران عراقی تبادل کردند. در روز ۱۹ فروردین سال ۷۷ در مرز خسروی ۲۶۰ نفر اسیر ایرانی با بیش از ۵ هزار اسیر عراقی تبادل شدند که در مقابل هر نفر ایرانی ۱۴ عراقی آزاد شدند. در شرایطی به میهن عزیز ایران برگشتیم که هیچ کدام از اعضای خانواده و آشنایان متوجه نشده بودند که ما از زندان آزاد شده ایم.

 

به گزارش واحد اطلاع رسانی پیام آزادگان ،خرداد ۱۳۶۷ در عملیات برون مرزی در شهر سلیمانیه توسط نیروهای عراقی دستگیر و بعد از چهار روز بازجویی به کرکوک منتقل شدم و در اولین بازجویی شکنجه گران بعثی تمام دندان هایم را شکستند.

 

بعد از ۱۲ روز بازجویی من را به بغداد منتقل کردند و به مدت ۱ سال و شش ماه در اداره استخبارات(اطلاعات) بعثی ها زندانی بودم و بعد از شکنجه های فراوان و غیر انسانی رژیم بعث به دادگاه (صوره) انقلاب تحویل دادند که به ۱۰ سال زندان محکوم شدم. بلافاصله ما را به زندان ابوغریب فرستادند و تا پایان دوران اسارت در همان جا زندانی بودم. در آن زمان ایرانی ها و اتباع ۴۰ کشور دیگر در زندان ابوغریب زندانی بودند.

 

در زندان انواع شکنجه ها را روی ما انجام دادند، یکی از شکنجه های ما به این نحو بود که اگر اسم خدا و پیغمبر و بزرگان دین و اسلام را قسم می خوردیم، چوب هایی مخصوص در نظر گرفته بودند و با این چوب ها که به ترتیب از بزرگ تا کوچک اسم بزرگان را بر روی آن نوشته بودند ما را کتک می زنند و وقتی که به خدا قسمشان می دادیم که ما را نزنند ما را با چوبی که اسم الله بر روی آن نوشته شده بود شکنجه می کردند. در شکنجه های زیادی بارها اتفاق می افتاد که به دلیل شدت ضربات در بیمارستان الرشید بیدار می شدم.

بعد از اتمام حکم زندان عراقی ها ما را آزاد نکردند و ما را با اسیران عراقی تبادل کردند. در روز ۱۹ فروردین سال ۷۷ در مرز خسروی ۲۶۰ نفر اسیر ایرانی با بیش از ۵ هزار اسیر عراقی تبادل شدند که در مقابل هر نفر ایرانی ۱۴ عراقی آزاد شدند. در شرایطی به میهن عزیز ایران برگشتیم که هیچ کدام از اعضای خانواده و آشنایان متوجه نشده بودند که ما از زندان آزاد شده ایم.

 

بعد از سه روز قرنطینه، با شوق و ذوق دیدار با خانواده، همسر، فرزند و پدر و مادر و آشنایان به کردستان اعزام شدیم و از آنجا شبانه به طرف قلعه جی که در آن زمان جز شهرستان مریوان بود راه افتادم و ساعت ۳ بامداد به آنجا رسیدم بعد از خواندن دو رکعت نماز شکر در جلوی مسجد روستا به منزل مراجعه کردم وقتی که به منزل رسیدم و  در زدم و اسم همسرم زهرا را صدا زدم که زهرا دَر را باز کن، همسرم اول جواب نداد و حاضر نبود در را برای من باز کند.

 

بعد از چند بار در زدن و اصرار برای باز کردن در، زهرا می گفت که همسر من زندانی است و اگر آزاد شود دولت به ما خبر می دهد من در را برای تو باز نمی کنم و دیگر جواب نداد. بعدها که برایم تعریف کرد بچه ها را از خواب بیدار می کند و می گوید در این ۱۰ سال کسی نیامده اینطوری به در منزل ما بزند و بگوید که من محمد هستم. پس در را برای هیچ کسی باز نمی کنم.

 

بعد از اینکه همسرم به اصرار من جواب نداد و حاضر نشد در را برای من باز کند مجبور شدم همان ساعت برگردم مسجد و با بیدار کردن خادم مسجد که خانواده ما را می شناخت حرف بزنم، اولش او هم باور نمیگرد بعد از کلی صحبت کردن  و نام بردن اسم پدر و مادر و همسر و کل طایفه راضی شد با هم بر گردیم به منزل و بعد از اینکه زهرا همسرم را صدا زد، گفت: محمد برگشته و جز کسانی است که بعد از ۱۰ سال زندان آزاد شده است. آن وقت زهرا راضی شد و در را باز کند. البته آنها حق داشتند چون من زمان دستگیری ۳۳ سال سن داشتم و بعد از ۱۰ سال در سن ۴۴ سالگی آزاد شدم و آن هم ده سالی که در زندان ابوغریب به سر برده بودم. خیلی بیشتر از ده سال پیر شده بودم. در آن دوران با وجود شکنجه های عذاب آور و ضد بشری به اینکه نیروی ایرانی هستم  اعتراف نکردم و از اینکه خداوند آن چنان قدرت و توانایی را به ما داد تا در مقابل آن همه سختی ایستادگی کنم بسیار شکرگزار هستم.

 

بعد از گذشت بهترین روزهای جوانی به وقت آزاد شدن از زندان با شوق و ذوق بسیار برای دیدار با خانواده، همسر، فرزندان به قلعه جی رسیدم، بعد از خواندن دو رکعت نماز شکر در جلوی مسجد روستا به منزل رفتم اما همسرم دَر را برایم باز نکرد.

 

 

راوی: آزاده محمد رهروان آزاده اهل روستای هانه گرمله، یکی از روستاهای اورامان

منبع:جامع آزادگان

مرحوم ماندگار علیپور ومشهدی گلباجی

cl4s_01.jpg

علی ماندگار علیپور درسال1307درروستای ورکی به دنیا آمدپیشینه وی دامداری واز تبار سامرزی بود ایشان از دوران کودکی در کنار خانواده مشغول به کار دامداری شد ودر سال 1326در سن18سالگی با دختر مشهدی گنجی باباکدخدای محل به نام گلباجی بابایی ازدواج کرد

مرحوم علیپور پیشینه اجدادی خویش را همراه برادران خود الهیار-مردان-وعلیخان که کار دامداری بود تا آخر عمر ادامه داد

حاصل این ازدواج سه دختر وچهار پسر به نامهای امرالله-عبدالله-آیت الله ومصطفی بوده است

علی ماندگار دامهای خود را درسه منطقه جنگلهای ورکی بنام کندونک-(بهار وپاییز)

توسکاک(تابستانه)وکچپتلار (زمستانه)نگهداری میکرد وی پس از عمری تلاش وکوشش درسال 1366در سن 58سالگی بر اثر بیماری درگذشت

همسر ایشان مشهدی گلباجی مدت 10سال پس از فوت شوهرش کار دامداری رادرهمان مناطق جنگلی ادامه داد ودرنهایت مهرماه سال 1384در منزل خود در ورکی در گذشت

روحشان شاد

خدایا

افسران - یا صاحب الزمان وقت است که بیایی

تشکر از هم دردیهای مردم قهرمان ودلسوز ورکی از خانواده محترم علیپور

     توسط:عسل از عرش صدای ربنا می آید فریاد خوش خدا خدا می آید فریاد که درهای بهشت باز کنید میهمان خدا پیش خدا می آید    از شنیدن خبر فوت آقای کربلایی علیپور بسیار متاثر شدم بنده این واقعه دردناک رو خدمت خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنم واز درگاه خداوند متعال صبر مسالت دارم مارو هم در غم عزیز از دست رفته تان شریک بدونید 

   توسط:مسلم اسلامی ورکی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان مرحوم علیپور از خداوند منان صبر و شکیبائی را برای همسر محترم و فرزندانشان آرزومندم . ( خدایا ما را تا نیامرزیدی از این دنیا مبر )  

    توسط:ياسر كريمي روحی شاد و آرام برای آنمرحوم و صبر و شکیبایی برای بازماندگان از درگاه الهی خواستاريم. 

    توسط:رضا فرمانبر خانواده محترم علیپور رحلت پدر زحمت کش و مهربان روانشاد اقای سیف الله علیپور را تسلیت عرض مینمایم 

         

 

 

انا لله وانا الیه راجعون تسلیت به علیپورها واسلامیها ورسولیها وهمه ورکیها

7hxz_8.jpg

udbc_10.jpg

ecax_11.jpg

fxjo_12.jpg

 

انا لله وانا الیه راجعون تسلیت به علیپورها واسلامیها ورسولیها وهمه ورکیها

dgg7_1.jpg

و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی،جرس کاروان از رحیل مسافری خبرمی دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید»برادر بزرگوار مسلم علیپوروخانواده محترم  درگذشت (  کربلایی سیف الله علیپورپدر گرامیتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده برایشان از درگاه خدااوند متعال مغفرت ، برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم .

7mcd_1.jpg

jfxh_6.jpg

zutk_7.jpg

shx3_5.jpg

0mv_2.jpg

e3lo_3.jpg

 

اردوگاه رومادی در گذر زمان

 

همه با هم وحدت داشتند یادشان بخیر

 
افسران - همه با هم وحدت داشتند 
یادشان بخیر

این روزها که همه درگیر کانال های تلگرام هستند، کانال هایی

هم هستن که دارن به فراموشی سپرده می شن...

افسران - این روزها که همه درگیر کانال های تلگرام هستند، کانال هایی هم هستن که دارن به فراموشی سپرده می شن...
 
امان از فرامو شی لاله ها ........
 
 
افسران -  من فقط در مقابل یک نفر سر فرود می آورم...
 
افسران - کجایند مردان بی ادعا...
 

سود سهام خودکفایی سال 93

قابل توجه آزادگان شهرستان ساری- کیاسر -ومیاندرود  جهت اخذبرگه سهام خود کفایی آزادگان سال 93   با آقای حاج نامدار سلیمانی ورکی با شماره تماس 09111543593 تماس بگیرندوبرگه سهام خودشان را تحویل بگیرند

چهارشنبه دوم دی ۱۳۹۴

 

 

 

ردیف

 

 

 

تعداد سهام

زمان پرداخت

از

تا

از تاریخ

لغایت

1

 

 

 

1

2000

1394/10/01

1394/10/10

2

 

 

 

2001

4000

1394/10/11

1394/10/20

3

 

 

 

4001

6000

1394/10/21

1394/10/30

4

 

 

 

6001

8000

1394/11/01

1394/11/10

5

 

8001

به بالا

1394/11/11

1394/11/20

 

شماره تلفن امور سهام :  22847436 - 22875042 - 021

شماره فاکس امور سهام : 22875016 - 021